måndag 2 februari 2015

Tolv kvadratmeter och delat kök

Vi bor alla tre i var sin studentkorridor i Diemen som är en liten kommun i utkanten av Amsterdam, ungefär som Solna i Stockholm. Våra rum var enligt kontraktet 12 kvm men väl här kändes de mycket större. Jag och Linnea Järkstig bor i samma byggnad och Holgersson bor i huset bredvid. Vi bor alla i olika korridorer. Ungefär såhär ser mitt rum ut efter lite fix och trix:


Rummet var redan färdigmöblerade när vi flyttade in. Säng, skrivbord och bokhylla är standardmöbler sedan finns lite grejer kvar som andra har lämnat. Järkan har t.ex. både kylskåp och mikro på rummet(!). 


Pyntar med kläder och ölflaskor än så länge. Och vimplar såklart. Standard. 




Alla rum har också gigantiska fönster. Utsikten är däremot tveksam då Linneorna ser en gammal kyrkogård och jag ett industriområde och en mc'donalds skylt. Utanför mitt fönster finns en stor delad balkong vilket gör att alla kan se in i min lägenhet... Det är dock aldrig någon som använder den då det finns en annan balkong utanför köket. 

I korridorerna bor totalt sex personer som alla delar kök. Jag bor med två tjejer från Kanada, en tjej från Irland, en tjej som jag inte minns var hon kom ifrån och en person som jag inte träffat ännu. Vårt kök varierar mellan att vara fullkomligt vedervärdigt till att se helt okej ut. Allt som allt är jag väldigt positivt överraskad över boendet. Det kostar en del att ta tåget till stan men efter imorgon har vi förhoppningsvis cyklar och då är det problemet löst! 

/Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar