tisdag 3 mars 2015

Fredag i en sagovärld

I fredags var sista dagen på sportlovet. Jag såg till att spendera den på ett ypperligtsätt och åkte till en nöjespark! Karuseller är eventuellt världens bästa grej och den här parken är en sagovärld! Hela parken har ett älvtema och i proncip alla klassiska sagor finns representerade.

Efteling heter parken som ligger drygt en timme från Amsterdam. Parken öppnades redan 1952 och är en av de äldsta i världen - och största i Nederländerna. 


Till en början bestod parken av en lekpark med en älvskog, idag är det en hel nöjespark. Älvskogen är dock kvar än och innehåller massa byggnader från olika sagor. Godishuset är såklart Hans och Greta. Parken är även känd för attraktionen där man åker igenom ett uppbygt älvland - vilket var något av det häftigaste jag åkt. Så välgjort.


Dessutom fanns massa berg- och dalbanor! Den med vattnet var min favorit pga den var så extremt väl uppbyggd och halva banan är visuell - superhäftigt! I helhet är parken jättebra gjort och miljön och skogen är märkbart en stor huvudroll då det verkar viktigt att allt passar in. 

 
Den läskigaste karusellen heter Python, har två loopar i rad och två "korkskruvar" direkt efter. Såhär rolig tyckte vi att den var. 

Här är gänget jag hängde med. Jag åkte med ISN som är organisationen som anordnar saker för utbytesstudenter. 

Vi avslutade dagen genom att äta färska(!) stroopwafels. Om ni någonsin är i Nederländerna är detta typ det enda ni måste prova. Färska eller ofärska. Det är underbart! 

/stina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar